Doemdenkers, dwarsliggers en druktemakers! 3 tips.

Iedereen kent dat moment waarop dat nummer in je telefoon verschijnt en je durft niet meteen op te nemen. Weer die dwarsligger, doemdenker of druktemaker! Weer een keiharde, koude afwijzing van jouw goed bedoelde reactie, advies of idee.

Vol goede moed, energie en frisse motivatie ben je in het veranderproject gestapt, maar keer op keer heb je te maken met beren op de weg, excuses en een gebrek aan tijd of inzet van anderen.
Allemaal heel begrijpelijk, maar de kleine rebel in jou, die zo vol passie begon, begint af te haken!
Langzaam maar zeker knabbelt er iets aan jouw vertrouwen, je inzet en energie. Zit er dan echt geen hond te wachten op die verandering?


Als iemand je laat weten dat er een kink in de kabel zit, voel je de dreiging. Ze gaan jou met jouw project toch niet in de koelkast zetten? Of op het welbekende zijspoor? Of nog erger… Het wordt afgeblazen! Je hebt je nek uitgestoken, jouw energie en tijd erin geïnvesteerd en je gelooft ècht in de beweging die je op gang wilt brengen.

Niets is dan zo demotiverend als keer op keer teleurgesteld worden. En helaas denk je steeds vaker aan terugtrekken, je passiever opstellen of zelfs opgeven.

De hoogste tijd voor frisse peper


We kunnen de mensen om jou heen niet veranderen, maar we kunnen jou wel helpen om met deze situatie te dealen. We hebben hier een ware frisse peperopleiding voor, of we helpen je in-company met een actieprogramma. Maar begin eerst eens met de 3 tips voor acute mentale hulp hieronder.

>> Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen


Het lijkt een contradictie, maar opgeven en niet opgeven zitten dichter bij elkaar dan je misschien zou denken. Ken je het afdingen op een buitenlandse markt? Op het moment dat je je laagste bod hebt gegeven, besluit je weg te lopen. En op dat moment roept de verkoper: "Ok, ok, last offer!"

Als jij ‘het willen overtuigen’ opgeeft lijkt er opeens ruimte te ontstaan voor anderen om een stap naar voren te zetten en met een nieuw voorstel te komen. De onderhandeling is weer op gang! Je terug trekken, geeft anderen de vrijheid tot bewegen, nadenken of nader tot elkaar komen. En dit geldt niet alleen op de markt. Denk ook aan vechtsporten, dans, communicatie en zelfs bloemen.

Het loslaten van jouw grip op de situatie is hierbij de sleutel die de ander bewegingsruimte geeft. 'Opgeven' kan dus heel krachtig zijn als je het ziet als autonomie (regelruimte) schenken aan anderen. Durf de leegte te laten ontstaan en te benoemen en kijk hoe anderen deze opvullen op hun manier. Meer lezen over vertrouwen en loslaten.

>> Omarm de dip

Een verandering gaat niet zonder slag of stoot. Wij kijken naar verandering vanuit de menskant en noemen het (sociale) innovatie. Bij sociale innovatie richt de verandering zich op mindset, gedrag en houding.

Je kunt niet innoveren als je geen risico’s neemt. Je moet experimenteren en buiten je comfort zone stappen. Het inzetten van ander gedrag, het aangaan van een gesprek of het uiten van nieuwe gedachten en ideeën vraagt veel lef, want je kunt de reacties niet altijd inschatten. Jouw experiment kan dus mislukken en de gevolgen moet je ook accepteren.

Er is een grote groep mensen, die dit niet (meteen) zal aandurven. Bekijk de Rogers adoption / innovation curve in ons nieuwsbericht 'Beweging, wat is dat eigenlijk?' of het filmpje hieronder. Hierin worden de groepen ‘innovators’ en ‘early adopters’ gekenmerkt door het wel durven nemen van risico’s. Zij zullen de kar trekken en zich goed voelen bij deze uitdaging, maar zodra je de ‘early majority’ aan wilt haken, krijg je gegarandeerd te maken met een dip.

Dit zijn de mensen die van meer zekerheid houden, zij zien de beren op de weg, de risico’s en gevolgen. Dit is waardevol, doch belemmerend voor de snelheid waarin jij de verandering door wilt voeren, maar … het hoort er absoluut bij en je kunt niet zonder ze.

Omarm dus de dip. En als je wilt weten hoe je de dip overbrugt, kijk dan eens naar 'crossing the chasm'. In de PDF of het filmpje hieronder. En uiteraard kun je ons altijd vragen om hulp, dit is precies waar we goed in zijn. (Lees meer over ons actieprogramma: door de frisse pepermolen.)


Bron: www.rare.org. Meer lezen over 'crossing the chasm'

>> Kies geen uitstel of afstel, maar bijstel!


Er zullen altijd onverwachte dingen plaatsvinden. Denk aan geld, tijd en menskracht die er nooit in overvloed zijn. Bij schaarste worden er prioriteiten gesteld en negen van de tien keer ligt de prioriteit bij de ‘core business’ en zelden bij ‘de verandering’.

Acties die tijd en geld vragen en niet direct bijdragen aan het (bedrijfs)resultaat worden in de koelkast gezet of op het wel bekende zijspoor (uitstel). Dit kan zeer teleurstellend zijn als jij je erop had willen storten.

Ook vrees je dat van uitstel, afstel komt. Maar blijf kalm, dit is niet het juiste moment om in paniek te raken. Negatieve emoties zullen meer kwaad dan goed doen. Je zult geneigd zijn extra druk te zetten, wat meer negatieve reacties oplevert en voordat je het weet ligt er een negatieve smet op ‘dat project’ wat ook nog ‘moet’.

Maar… leg ook het plan niet meteen in een lade. Het is jouw mindset die bepaalt wat er nu gebeurt, niet de omstandigheden. Dus pak je plan erbij en stel het bij. Wat kun je wèl doen in de huidige omstandigheden en wat even niet.
Wanneer kun je de dingen weer oppakken die nu geen aandacht krijgen? En hoe ga je jouw gedrag en communicatie bijstellen? Want dat kost niets. Hoe ga je reageren op betrokkenen en op vragen? Hoe houdt je de energie erin, de positiviteit en hoe ga je teleurstellingen opvangen?

Denk dus niet alleen aan de harde kant van het project, maar ook de zachte kant. Je bent immers een beweging op gang aan het brengen en die laat zich niet vangen op papier, in een moment of een specifieke actie. Hoe kun je doorlopend inzetten op quick wins in dagelijkse emoties en relaties? Kortom, stel je plan bij. Dit geeft een veel beter gevoel en een beter resultaat.



Meer tips, handvatten en inspiratie?

Schrijf je in voor frisse peper in je mailbox of neem gerust contact met ons op >>








Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Meer informatie.